Nadat ze al 2 academiejaren van hun bacheloropleiding leerkracht lager onderwijs achter de rug hadden, stortten Eline Rensonnet, Sammy Van Peteghem en Elien van den Bergh zich vanaf september 2016 in een nieuw avontuur. In plaats van hun laatste jaar op de schoolbanken door te brengen, engageerden ze zich voor een werkplektraject in stedelijke basisschool De Wereldreiziger dat het Stedelijk Onderwijs Antwerpen samen met de Artesis Plantijn Hogeschool opstartte.
Ook de sollicitatie was een toffe leerschool
“Toen dit project werd voorgesteld, wekte het onmiddellijk onze interesse op. Het werd snel ‘echt’ toen bleek dat we voor deze stage moesten solliciteren. Nadat we een motivatiebrief verstuurden, volgde voor elk van ons een uitgebreid en leerrijk gesprek. We deden uiteindelijk met z’n drieën een volledig schooljaar stage op basisschool De Wereldreiziger.
Op al wat volgde, waren we niet echt voorbereid, maar dat is net het grote voordeel van dit traject. Er kwam enorm veel op ons af en we leerden echt elk aspect van de job kennen, van de start op 1 september, tot oudercontacten, bosklassen en functioneren in een leerkrachtenteam. Dit alles konden we ervaren in een beschermde context. Het shockeffect dat anderen tijdens hun eerste jaar als leerkracht ervaren, hebben wij reeds achter de rug.”
Andere stages zijn momentopnames
“Tijdens vorige stages bleven we maximum 2 weken op dezelfde school. Dit waren slechts momentopnames. Je wordt er ingegooid en er ook snel terug uitgehaald. Op De Wereldreiziger waren we een heel schooljaar drie dagen per week aanwezig. Op die dagen stonden we niet altijd voor de klas. Er waren luwe momenten tussendoor waarop we konden werken aan taken, onze bachelorproef, lesvoorbereidingen, maar ook konden gaan helpen in de klassen. Zo leerden we de kinderen al kennen en moesten we ons niet meer inwerken aan het begin van onze stageperiodes.
Geen van ons deed tijdens de opleiding stage buiten Antwerpen, maar ook binnen Antwerpen merk je dat scholen onderling erg verschillen. Op deze school zitten veel anderstalige nieuwkomers en dat merk je aan de werking. Ondanks het feit dat je binnen de stedelijke context blijft, kan een school één straat verder totaal anders zijn en een heel andere focus leggen. De meesten van onze leerlingen hebben al veel meegemaakt. Het rugzakje is bij iedereen anders gevuld, en bij velen erg zwaar. Dat is zeker niet altijd gemakkelijk, maar het is goed dat iemand die het zich aantrekt toch maar voor de klas staat. Elk kind verdient een goede opleiding, maar misschien verdienen deze kinderen het net een beetje meer, omdat ze buiten de school minder op ondersteuning kunnen rekenen.“
Lesgeven zonder vooroordeel
“Lesgeven in Antwerpen wordt soms weigerachtig bekeken. Drukbezette klassen met veel leerlingen uit zoveel verschillende contexten? Dat schrikt sommige leerkrachten af. Wij hebben een tip: go with the flow! Wij hadden ook de expertise niet, maar dat is één van de redenen dat dit traject bestaat. Qua theorie krijg je de basiskennis mee van op de hogeschool, maar je kan het vak niet leren als je de kinderen niet voor je neus hebt. Je leert in de opleiding hoe je les moet geven, maar je weet soms niet hoe je een klasgroep moet meenemen, omdat je met zoveel rekening moet houden. Maar laat je hierdoor niet afschrikken, dit leer je door het te doen.
Je krijgt zoveel terug van de leerlingen dat wat ze ook meebrengen in hun rugzakje, niet uitmaakt. Het is ongelooflijk dat deze kinderen zo gelukkig worden van kleine dingen. Dat wij daar een deel van mogen uitmaken en daar mee voor mogen zorgen, is super. Als je met hen een boek leest, is dat het toppunt van hun dag. Ze kunnen zo fier zijn op een tekening die ze maakten of een Nederlandse zin die ze zelf schreven. De hakka die de leerlingen aan de start van het schooljaar deden, staat voor altijd in ons geheugen gegrift. Allemaal kleine dingen waar wij volop mee van genieten. Uiteindelijk zijn het allemaal kinderen, het blijft lesgeven en we halen er veel voldoening uit. Kom lesgeven zonder vooroordeel, en beleef het zelf!”
Op de website van het Stedelijk Onderwijs Antwerpen kan je meer lezen over het werkplektraject en de ervaringen van Eline, Sammy en Elien.