U bent hier

Kleuterleraar of DJ?

Dj in het weekend, kleuterleraar door de week. Het lijkt een vreemde combinatie, maar voor Gerd Maerten (35) is het de normaalste zaak ter wereld. Om meer te weten te komen over die eerste passie, zal je een stapje in de het uitgaansleven moeten zetten. Over zijn job als kleuterleraar, kan je hier alles lezen!

 

Elk jaar een andere job

“Ik werk al ongeveer 9 jaar op kleuterschool ‘De krokodil’ in Antwerpen. Dit schooljaar ben ik leraar in het tweede kleuterklasje, volgend schooljaar verhuis ik met hen mee naar de derde kleuterklas. Elke leerkracht heeft hier elk jaar een andere job. Elke leeftijd heeft namelijk zijn eigen noden en mogelijkheden, en niet te vergeten, zijn eigen charme! Dit houdt de job interessant en gevarieerd. Wat ik geweldig vind, is de groei die ik over die periode zie bij de kinderen. Je ziet echt enorm grote stappen en bouwt een enorme band op met je kleuters waardoor je hen goed weet aan te vullen in wat ze nodig hebben en kunnen. Het afscheid na die 2 jaar valt me telkens zwaar, maar met een nieuwe groep aan de slag gaan is natuurlijk ook een toffe uitdaging! Voor ik op deze school terecht kwam, werkte ik op enkele scholen buiten de stad Antwerpen. Ik wilde graag dicht bij huis werken, maar dit bleek niet makkelijk te zijn. Ik deed vooral tijdelijke jobs, waardoor je vooral bezig bent met inspringen en uit de nood helpen. Veel van de echte werking voelde ik niet. Het waren ook mijn beginjaren als leerkracht, dus ik moest mijn weg nog zoeken. Uiteindelijk kwam ik terecht in het Stedelijk Onderwijs in Antwerpen. Na tussenstops in twee andere scholen kwam ik op deze school terecht en hier zit ik goed! En uiteindelijk ben ik toch maar een kwartier onderweg met de tram, dus ik mag zeker niet klagen over mijn woon-werkverkeer.”

 

Samen leven en samen werken is de basis

“Op onze school vind je een gezonde mix van verschillende nationaliteiten, dat maakt het interessant! Het is een reflectie van de dagelijkse realiteit. Ik werk dagelijks met een gevarieerde groep en dat bevalt me wel. We werken vaak rond culturen en betrekken de ouders zoveel mogelijk. Er is een groot aanbod vanuit de kinderen en de ouders zelf, waarbij we een leuke interactie kunnen creëren om het contact onderling tot iets mooi en leerrijk te brengen. De kinderen zelf maken er geen probleem van, ze helpen elkaar. Kleuters moeten al veel leren, maar samen leven en samen werken is de basis. Die diversiteit voel je bijvoorbeeld direct op het schoolfeest, da’s leuk om dat als school te kunnen overbrengen. We hebben een heel gedreven team en iedereen heeft zo zijn talenten. We leren van elkaar, proberen ouders te betrekken bij projecten en feesten op school waardoor er een leuke, warme sfeer in de school hangt van heel verschillende mensen die zich allemaal inzetten voor de kinderen.”

 

Ik heb echt een fantastische job
“Elke dag is hier anders. Ik heb een plan, maar we werken ervaringsgericht dus de kinderen hebben ook veel inspraak.  Er valt zoveel te ontdekken en te leren, we kunnen samen heel de dag nieuwe dingen bedenken. Het belangrijkste is dat we leren van elkaar, dat kinderen zich goed voelen, dat ze hun eigen plaats vinden in de groep en dat ze elkaar respecteren. Als kleuters zich goed voelen, staat de deur om te leren en te groeien helemaal open! De dag is altijd snel voorbij. Er gebeurt altijd zoveel, de kinderen komen zoveel vertellen. Het is niet altijd gemakkelijk om in het onderwijs van start te geraken, maar ik ben blij dat ik heb volgehouden. Hier heb ik voor gekozen en hard voor gewerkt. Vaak is het gewoon een kwestie van op de juiste moment op de juiste plaats zijn. Ik ben fier op mijn werk, ik maak hier supertoffe dingen mee! Mijn job is elke dag met mijn 25 beste vriendjes bezig zijn, die zitten te ontdekken en dat is fantastisch om te zien. Ik heb ook mechanica gestudeerd, maar kan me niet voorstellen dat ik die job zou doen. Na een schooldag zit het werk er nog niet op. Dan bereid ik de komende dagen voor. Ik moet de kinderen stimuleren en elke keer iets nieuw brengen, de hoeken in mijn klas verrijken zodat de kinderen alles vanuit een nieuwe invalshoek kunnen bekijken en inspelen op wat er de afgelopen dag gebeurd is. Ik vind het leuk dat ik mijn creativiteit kwijt kan in de job. Alles is mogelijk als je al je talenten bovenhaalt. En vergeet je netwerk niet: doe bijvoorbeeld een oproep op Facebook, je zou ervan verschieten waarmee je vrienden je kunnen helpen! Ik maak zelf dingen zoals ik het wil, voor de kinderen. Ze beseffen niet van alles dat ik het doe of waarom ik het doe, maar het zijn wel die kleine dingen die het verschil maken. Dat ik deze fantastische job mag uitoefenen op in een gebouw waar ik verliefd op ben, op een prachtige locatie met een mega-tuin, is ook een meevaller!”

 

Benieuwd hoe meester Gerd zijn creativiteit gebruikt in de klas? Kijk eens hier. Wil je ook wat kwijt over je job als leerkracht in Antwerpen? Contacteer ons!

 

Deze artikels vind je misschien ook interessant

Wie twijfelt om in een Antwerpse school aan de slag te gaan, raad ik aan: 'Gewoon doen!'

Meer dan lesgeven alleen

5 jaar later

Antwerpen, het schoolteam en de wereld