U bent hier

5 jaar later!

Charlotte startte 5 jaar geleden als één van de eerste VDAB-studenten aan de OKOT-opleiding leerkracht kleuteronderwijs. We vroegen ons af hoe ze in de opleiding terecht kwam en hoe haar loopbaan als leerkracht haar bevalt.

Ik vertelde tegen mijn VDAB-begeleider dat ik een droom had
“Ik werkte in de horeca als kok. Hier koos ik in het middelbaar al voor. Ik amuseerde mij daarin, maar ik voelde dat mijn creativiteit geblokkeerd zat. Toen ik later op zoek was naar werk, zei ik tegen mijn VDAB-begeleider dat ik een droom had, maar dat dat financieel niet mogelijk zou zijn. Ik vertelde dat ik kleuterleerkracht wilde worden en kreeg vervolgens uitleg over een RVA-vrijstelling. Op dat moment riep er iemand achteraan in het bureau: ‘Zijn jullie bezig over kleuteronderwijs? Er is iets nieuws in Antwerpen!’ We zochten de opleiding op, schreven me in en zo is de bal aan het rollen gegaan. Ik zal die ene persoon uit de werkwinkel in Sint-Niklaas nooit vergeten. Leerkracht worden was mijn droom en dit was de enige manier dat het mij zou lukken.”

“Ik kwam met een bang hartje naar Antwerpen voor de infosessie. We moesten heel wat documenten invullen en deelnemen aan een selectiegesprek. Het was heel spannend, want er mochten maar tien mensen starten. Het was raar om te weten dat iemand anders mijn toekomst in handen had. Ondanks wat telefoonproblemen, kreeg ik uiteindelijk toch het verlossende bericht dat ik mocht starten aan de opleiding.”

Dit is de kans, we moeten die grijpen
“Op de eerste dag, tijdens het eerste uur, maakte ik twee vrienden. Zij bleken de twee andere VDAB-studenten te zijn. Door die binding hebben we elkaar door die drie jaar gesleurd, want het was bij momenten heel zwaar. Het was veel werk en ik moest er ook dingen voor opgeven. We gingen ervoor en we waren er voor elkaar. Dit was onze kans die we moesten grijpen om ons diploma te halen. We maakten nog andere vrienden, maar het gevoel van ‘dit is onze toekomst, we kunnen het ons niet permitteren om te falen’, dat deelden enkel wij.”

“Ik was altijd wel een goede student, maar toch wist ik niet of ik bekwaam genoeg was om naar de hogeschool te gaan. Ik heb TSO gedaan en heb dyslexie, dus twijfelde ik of ik alles wel goed op papier zou krijgen. Ik werd er tijdens de opleiding mee geconfronteerd dat ik dt-fouten maakte en dat mijn zinsbouw niet altijd goed was, maar het was op zich geen belemmering. Ik ben me er zelf extra op beginnen focussen en heb er samen met een medestudent aan gewerkt. Ik kreeg er af en toe wel een minpunt voor, maar de hogeschool begeleidde me ook goed.”

“De beroepservaring die ik al had opgedaan, nam ik mee in de opleiding. Als ik de lerarenopleiding direct na het middelbaar had gedaan, was het me niet gelukt. Ik maakte heel bewust de keuze om opnieuw te gaan studeren en ben met onderscheiding afgestudeerd omdat ik nu een duidelijk doel voor ogen had. Voor mijn bachelorproef heb ik inspiratie gehaald uit mijn vorige job: ik maakte een kookboek voor kleuterleerkrachten die samen met hun klasje willen koken.”

Kies bewust voor een school
“Als je tijdens de opleiding de taken serieus neemt, heb je al heel wat materiaal en ideeën om mee te starten. Ik deed stage op heel verschillende scholen. Daar leer je heel veel uit en daar neem je veel van mee. Je krijgt ook een goed beeld van wat je wel en niet wilt. Ik werk nu voor het derde jaar op Vlinderwijs in Antwerpen. Ik heb heel bewust gekozen voor deze school. Ik heb hier stage gedaan en ik wist dat ze hier veel experimenteren. Er is enorm veel ruimte voor de leerkracht. Dat maakt het ook net wel zwaar. Omdat het nog een opstartende school is, heb je altijd veel werk, maar elk jaar groeien we zo. Ik vind het leuk dat ik dit mag doen, mij daagt het enorm uit. We hebben een heel goed team en onze directie staat echt tussen ons. We kunnen altijd bij elkaar terecht.”

“Ik hou ook van de diversiteit in een stad, van het feit dat er hier veel te doen is, van de verschillende culturen in één klas. Ik heb geen enkel probleem met de verplaatsing. Deze school is iets verder voor mij, maar de visie sluit aan bij de mijne. Dat raad ik startende leerkrachten zeker aan: wees niet bang om je wat verder te verplaatsen om een school te kiezen die bij je visie aansluit. Met de trein sta ik hier op maximum een uur. Als ik dichterbij huis zou werken, zou ik waarschijnlijk in de file staan en dus even lang onderweg zijn. We zitten hier dichtbij de autostrade, in een heel mooi park. We kunnen buiten lesgeven, spelen en opdrachten doen. We zitten ook dicht bij een tramhalte, dus we kunnen gemakkelijk naar het centrum van de stad. Ik werk hier heel graag, ik weet dat ik de juiste keuze heb gemaakt!”